Farnia F, Aflatoonian A, Kalantari A. Comparing the effects of nursing versus peer-based education methods on the preoperative anxiety in infertile women: An RCT. IJRM 2019; 17 (12) :883-890
URL:
http://ijrm.ir/article-1-1236-fa.html
مقایسه تاثیر رویکردهای آموزش توسط پرستار و همتا بر اضطراب قبل از عمل زنان نابارور: یک کارآزمایی بالینی تصادفی. International Journal of Reproductive BioMedicine. 1398; 17 (12) :883-890
URL: http://ijrm.ir/article-1-1236-fa.html
چکیده: (2625 مشاهده)
مقدمه: اضطراب قبل از عمل، پدیده متداولی در بیماران منتظر جراحی است. لذا با توجه به احتمال تأثیر منفی اضطراب بر پاسخ درمانی و نقش آموزش در کاهش اضطراب، شناسایی زمان و روش آموزشی مناسب حائز اهمیت است.
هدف: مقایسه تاثیر آموزش قبل از عمل توسط پرستار و همتا بر اضطراب قبل از عمل زنان نابارور.
مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی، 198 زن واجد شرایط به یکی از سه گروه آموزش توسط پرستار، همتا و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه استاندارد اضطراب اشپیل برگر؛ به عنوان ابزار جمعآوری دادهها؛ در زمان پذیرش و بلافاصله قبل عمل توسط نمونهها تکمیل شد. گروه آموزش توسط پرستار یا همتا بعد از تکمیل پرسشنامه اولیه، برنامه آموزش گروهی قبل از عمل داشتند. در حالی که گروه کنترل طبق روتین بخش، فقط آموزش گروهی در زمان ترخیص داشتند.
نتایج: نتایج نشان داد میانگین نمره اضطراب زمان پذیرش در گروه پرستار، همتا و کنترل به ترتیب 47/44، 92/46 و 60/42 و بلافاصله قبل از عمل 38/39، 06/41 و 42/43 بود. مقایسه میانگین نمره اضطراب قبل و بعد هر گروه دارای اختلاف معنادار (0001/0 >p)، ولی اختلاف گروهها معنادار نبود.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از تأثیر مثبت آموزش زمان پذیرش توسط پرستار و همتا برکاهش اضطراب قبل از عمل بود. لذا استفاده از پتانسیل همتا به منظور جبران کمبود نیرو برای آموزش قبل از عمل بیمار و نیز بررسی تأثیر آموزش انفرادی در مطالعات بعدی پیشنهاد میگردد.