دوره 20، شماره 8 - ( 6-1401 )                   جلد 20 شماره 8 صفحات 626-613 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print

Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortazavipour M M, Mahdian R, Shahbazi S. The current applications of cell-free fetal DNA in prenatal diagnosis of single-gene diseases: A review. IJRM 2022; 20 (8) :613-626
URL: http://ijrm.ir/article-1-2001-fa.html
مروری بر کاربردهای جدید DNA آزاد جنینی در تشخیص قبل از تولد بیماری های تک ژنی. International Journal of Reproductive BioMedicine. 1401; 20 (8) :613-626

URL: http://ijrm.ir/article-1-2001-fa.html

چکیده:   (926 مشاهده)
تشخیص پیش از تولد بیماری­های ارثی به طور قابل توجهی رویکرد متخصصان ژنتیک پزشکی در کمک به خانواده­های مبتلا به اختلالات ژنتیکی را تغییر داده است. با این حال، خطر سقط جنین و ترس از روش­های تشخیصی تهاجمی ممکن است بسیاری از زوج­ها را از پیگیری تشخیص قبل از تولد منصرف کند. با کشف DNA آزاد جنینی در پلاسمای مادر، تشخیص قبل از تولد وارد دوره جدیدی از پیشرفت شده است. DNA آزاد در طی روندهای فیزیولوژیکی طبیعی، از طریق آپوپتوز، مرگ سلولی برنامه­ریزی شده، و یا نکروز آزاد می شود. DNA آزاد را می­توان در پلاسما و سایر مایعات بدن یافت. اگرچه تشخیص پیش از تولد بر اساس DNA آزاد جنینی مزیت غیرتهاجمی بودن را دارد، اما هنوز نسبتاً گران است و به دستگاه­های پیشرفته و تجزیه و تحلیل جامع داده­ها نیاز دارد. نتایج امیدوارکننده روش‌های تشخیص پیش از تولد غیرتهاجمی در اختلالات کروموزومی شایع، راه را برای توسعه سنجش‌های پیچیده‌تر مانند بررسی اختلالات    تک­ژنی هموار کرده است. مقادیر نسبی جهش و مقادیر نسبی هاپلوتیپ رایج‌ترین روش‌هایی هستند که برای تشخیص غیرتهاجمی پیش از تولد اختلالات      تک­ژنی به انجام رسیده­اند. با این حال، هر آزمایش دارای مزایا و معایب خاص خود است. مقادیر نسبی جهش بر اساس روش واکنش زنجیره­ای پلیمراز (PCR) دیجیتال قطره­ای است که شامل ویژگی­های کمی سنجش زمان واقعی PCR می­شود. مقادیر نسبی هاپلوتیپ بر اساس توالی­یابی نسل جدید است که شامل تجزیه و تحلیل ژنوم مادر و پدر و به دنبال آن تعیین توالی DNA آزاد جنینی در پلاسمای مادر می­گردد. PCR تقویت همزمان در دمای دناتوراسیون پایین­تر، روش دیگری است که بر پایه تشکیل هتروداپلکس بین آلل­ها برای تقویت انتخابی جهش­های پدری کاربرد دارد. در این مقاله مروری، ما رایج‌ترین روش‌های تشخیص غیرتهاجمی پیش از تولد را شرح داده‌ و کاربردهای آن‌ها را در تشخیص اختلالات ژنتیکی با الگوهای وراثتی مختلف مقایسه کرده‌ایم.

نوع مطالعه: Review article |

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به International Journal of Reproductive BioMedicine می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق