مقدمه: توجه ویژه به شاخصهای توسعه گردشگری پزشکی میتواند موجب توسعه بیشتر این صنعت و رضایت گردشگران شود.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی شاخصهای توسعه گردشگری پزشکی در پژوهشکده علوم تولید مثل شهر یزد در سال 1400 انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، 430 گردشگر پزشکی مراجعهکننده به پژوهشکده علوم تولیدمثل شهر یزد در سال 1400 مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته 46 سوالی و 10 بعدی در دو محیط داخلی و خارجی استفاده شد. برای ارزیابی همبستگی بین عوامل کمی از ضریب همبستگی اسپیرمن نیز استفاده شد.
نتایج: پایایی و روایی مقیاس تأیید شد. میانگین و انحراف معیار شاخص تبلیغات و بازاریابی نمره کمتری نسبت به سایر شاخصهای محیطی داخلی (16/2 ± 05/15) بود. همچنین نمره عوامل اقتصادی و زیرساختهای گردشگری کمتر از سایر عوامل محیطی خارجی بود (به ترتیب 99/1 ± 8/9، 11/2 ± 53/8).
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت گردشگری پزشکی، مدیران ارشد و مراجع ذیربط باید به معیارهای تبلیغات و بازاریابی و زیرساختهای گردشگری توجه زیادی داشته باشند. تقاضای گردشگری پزشکی را میتوان با افزایش اهمیت تبلیغات، اجرای استراتژیهای تبلیغاتی واقعبینانه و توسعه زیرساختها و خدمات شهری مناسب بهبود بخشید