دوره 17، شماره 12 - ( 9-1398 )                   جلد 17 شماره 12 صفحات 944-935 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oshrieh Z, Keramat A, Shariati M, Tehranian N, Ebrahimi E, Effatpanah M. School girls and childbearing motives: A randomized clinical trial through hidden curriculum. IJRM 2019; 17 (12) :935-944
URL: http://ijrm.ir/article-1-1442-fa.html
دختران مدرسه و انگیزه های فرزندآوری: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی از طریق برنامه درسی پنهان. International Journal of Reproductive BioMedicine. 1398; 17 (12) :935-944

URL: http://ijrm.ir/article-1-1442-fa.html


چکیده:   (2974 مشاهده)
مقدمه: کودکان مهم­ترین عامل رشد جمعیت هستند. انگیزه­های بارداری به عنوان محرک اصلی باروری محسوب می­شوند و اهمیت تصمیم­گیری­های باروری در انسان بر اساس اظهارات جمعیت­شناختی، هر کشوری نیاز به جمع­آوری اطلاعات خاص در مورد عوامل که ممکن است بر روی اهداف دختران نوجوان تاثیر می­گذارد. از آنجا که این یک مفهوم اساسی است که بر تصمیم­گیری در زمینه سیاست­های جمعیت تأثیر می­گذارد.
هدف: هدف از این مطالعه تعیین تأثیر شکل جدید برنامه تعامل بر انگیزه­های فرزندآوری دانش­آموزان است.
مواد و روش ­ها: با توجه به یک کارآزمایی تصادفی به خوبی تعریف شده، تک کور؛ ما اثرات مداخله را ارزیابی کردیم. از یک طرح مداخله پیش از پس آزمون در 8 مدرسه دولتی تهران استفاده شد. ما همه دانش­آموزان را انتخاب کردیم؛ در محدوده سنی 12-7 و 18-16 سال برای ابتدایی و دبیرستان (130 دانش­آموز در هر مدرسه با تعداد کل 260) یک سری از مداخله از داستان به بحث آزاد با موضوع خاص از طریق مفهوم از آموزش پنهان انجام شده است ما نتیجه را با پیش آزمون-پس آزمون که بر اساس پرسشنامه انگیزه فرزند­آوری میلر است، ارزیابی کردیم. یک ماه پس از آخرین مداخله، ارزیابی نهایی صورت گرفت. این مطالعه بخشی از پایان­نامه دکترای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است.
نتایج: یافته­ها نشان داد پس از مداخله­ای که به بهترین نحو انجام شد، تمام نمرات مثبت ارتقا یافته و منفی کاهش یافت. از سوی دیگر، مهم نیست که چه گروه واقعا شرکت­کننده، نمره کل اهدافشان بهتر شده است. به این ترتیب، مجموع نمرات مثبت در گروه مداخله به طور معناداری افزایش یافت (05/0p) همچنین دانش­آموزان دوره متوسطه به طور معنی­داری در نمرات مثبت شان بهتر و نمرات منفی شان کاهش یافته بود.
نتیجه­ گیری: این مطالعه نشان داد که ما می­توانیم انگیزه­های بنیادی فرزندآوری را حتی با مداخلات کوچک بهبود بخشیم. مداخله ما می­تواند انگیزه­های مثبت فرزندآوری را در میان دختران مدارس بهبود بخشد. در این راستا نقش برخی از عوامل مخدوش­کننده مانند اعتقادات مذهبی خانواده­ها، میزان تحصیلات مادر بیشتر اهمیت دارند.
واژه‌های کلیدی: فرزندآوری، انگیزه، مدرسه، نوجوانان، قصد
نوع مطالعه: Original Article |

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به International Journal of Reproductive BioMedicine می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | International Journal of Reproductive BioMedicine

Designed & Developed by : Yektaweb