Oshrieh Z, Keramat A, Shariati M, Tehranian N, Ebrahimi E, Effatpanah M. School girls and childbearing motives: A randomized clinical trial through hidden curriculum. IJRM 2019; 17 (12) :935-944
URL:
http://ijrm.ir/article-1-1442-fa.html
دختران مدرسه و انگیزه های فرزندآوری: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی از طریق برنامه درسی پنهان. International Journal of Reproductive BioMedicine. 1398; 17 (12) :935-944
URL: http://ijrm.ir/article-1-1442-fa.html
چکیده: (2974 مشاهده)
مقدمه: کودکان مهمترین عامل رشد جمعیت هستند. انگیزههای بارداری به عنوان محرک اصلی باروری محسوب میشوند و اهمیت تصمیمگیریهای باروری در انسان بر اساس اظهارات جمعیتشناختی، هر کشوری نیاز به جمعآوری اطلاعات خاص در مورد عوامل که ممکن است بر روی اهداف دختران نوجوان تاثیر میگذارد. از آنجا که این یک مفهوم اساسی است که بر تصمیمگیری در زمینه سیاستهای جمعیت تأثیر میگذارد.
هدف: هدف از این مطالعه تعیین تأثیر شکل جدید برنامه تعامل بر انگیزههای فرزندآوری دانشآموزان است.
مواد و روش ها: با توجه به یک کارآزمایی تصادفی به خوبی تعریف شده، تک کور؛ ما اثرات مداخله را ارزیابی کردیم. از یک طرح مداخله پیش از پس آزمون در 8 مدرسه دولتی تهران استفاده شد. ما همه دانشآموزان را انتخاب کردیم؛ در محدوده سنی 12-7 و 18-16 سال برای ابتدایی و دبیرستان (130 دانشآموز در هر مدرسه با تعداد کل 260) یک سری از مداخله از داستان به بحث آزاد با موضوع خاص از طریق مفهوم از آموزش پنهان انجام شده است ما نتیجه را با پیش آزمون-پس آزمون که بر اساس پرسشنامه انگیزه فرزندآوری میلر است، ارزیابی کردیم. یک ماه پس از آخرین مداخله، ارزیابی نهایی صورت گرفت. این مطالعه بخشی از پایاننامه دکترای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است.
نتایج: یافتهها نشان داد پس از مداخلهای که به بهترین نحو انجام شد، تمام نمرات مثبت ارتقا یافته و منفی کاهش یافت. از سوی دیگر، مهم نیست که چه گروه واقعا شرکتکننده، نمره کل اهدافشان بهتر شده است. به این ترتیب، مجموع نمرات مثبت در گروه مداخله به طور معناداری افزایش یافت (05/0≤p) همچنین دانشآموزان دوره متوسطه به طور معنیداری در نمرات مثبت شان بهتر و نمرات منفی شان کاهش یافته بود.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که ما میتوانیم انگیزههای بنیادی فرزندآوری را حتی با مداخلات کوچک بهبود بخشیم. مداخله ما میتواند انگیزههای مثبت فرزندآوری را در میان دختران مدارس بهبود بخشد. در این راستا نقش برخی از عوامل مخدوشکننده مانند اعتقادات مذهبی خانوادهها، میزان تحصیلات مادر بیشتر اهمیت دارند.